3. november 2017

Hyllest til Tagetes

I dag vil jeg gi en hyllest til Tagetes Linne. Den har fått en stor plass i mitt hagehjerte og i min hage. Jeg  har ikke hatt noe til overs for Tagetes, men det var helt til jeg så de fylte og flammende krukkene på bloggen Lenas drömmar for en del år tilbake. Jeg fikk frø fra henne og siden har jeg vært fortapt.

Jeg skjønner godt hvorfor de også har det treffende navnet Fløyelsblomst. Det er bare å berøre de for å få stadfestet det. Spiselig er den også og sanseløst attraktiv for humler og bier. Det har blant annet kjøkkenhagen min fått nyte godt av.


Her poserer den omkranset av Koriander, som jeg lot få slå seg ut i all sin blomsterprakt. 
Harmoniske kontraster, vil jeg si. 




Du vakre, nøysomme og sterke Tagetes som også har en viktig misjon i hagen! Hos meg skal du få bli til evig tid - Frø til neste år er allerede sikret.

12 kommentarer:

  1. Snygg lyckad kombo med tagetesen och koriander, verkligen jättefint. Underbar färg på tagetesen, roligt när man hittar en växt som man gillar så mycket.
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. Very Beautiful Flowers and a Lovely broken. Wonderful

    SvarSlett
  3. Hei. Nydelig tagetes. Rolig og fin farge. Moro når en finner en plante en blir så glad i. God helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  4. Vacker röd nyans! Tagetes är både fin och lättodlad. En sommarblomma min morfar alltid sådde och sen fick jag en klump plantor inlindade i tidningspapper. De blommade fint tillsammans med koriandern.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlett
  5. Så fin denne var. Kjenner nesten følelsen av fløyel ved å se på bildene dine her :-)
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  6. Denne tagetesen hadde en nydelig farge. Forstår godt at den kunne få deg til å like tagetes. Sammen med de hvite blomstene på koriander ble veldig fint. Ingen av de er dominerende, begge får "skinne" sammen.
    God helg Jannicke!
    Turid

    SvarSlett
  7. Den är såå fin, helt magisk och en klar favorit :)
    Ha en skön helg nu...
    Varm kram från Titti

    SvarSlett
  8. Så flott en blomst og nydelige bilder Jannicke!�� Hilsen Camilla H

    SvarSlett
  9. Flotte fløyelsrøde tagetes! De ser ut som fløyel.

    God helg, Jannicke!

    Klem, Marit

    SvarSlett
  10. Ja den var riktig lekker :-)) Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
  11. Hej Jannicke!
    Tagetes har inte vunnit över mitt hjärta än.. Dottern hade en fin kruka med den i sitt trädgårdsland och det var riktigt fint. Vackra bilder.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvarSlett
  12. Helt enig med deg. Tagetes er nok favoritten blant sommerblomster her også, selv om det er litt styr at den er så godt likt av sneglene også. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett